For chief shipping analyst hos rederiorganisationen Bimco, Peter Sand, har de seneste uger været en kamp mod uret for at levere tidssvarende analyser over Coronakrisens påvirkning af søfarten.
Peter Sand giver her sin vurdering af skaderens omfang for shippingbranchen her og nu:
Crude Oil:- Vi ser rater på op imod 300.000 dollars om dagen for en VLCC-charter. Dette hop skyldes den øgede produktion i Saudi Arabien, Rusland og øvrig mellemøst, som sender en masse råolie ud på verdensmarkedet fra næste uge, som ingen rigtig efterspørger på grund af Corona-krisen. Det vil sige, at der ikke er nogen oplagte kunder til råolien, hvilket betyder, at VLCC-tankerne kan ende med at blive brugt som flydende lagre, men det er ikke det de er hyret ind til. Vores vurdering går på, hvorvidt det er tid til at bruge den overskydende olie til at polstre de såkaldte "strategic petroleum reserves" i hhv. Kina og USA. Status lige nu er i hvert fald, at lagrene er over overnormalt fyldte.